Vote buying & voter intimidation

Data postării: Sep 16, 2013 1:24:45 PM

After a long summer holiday, our Newsletter returns

with a special issue. Mircea Comşa, from Babeş-Bolyai University of Cluj, uses data resulting from the Romanian Election Studies, and an innovative technique, to argue that one fifth of the Romanian voters faced vote buying attempts in the 2012 local and national elections. Almost one third were subject to vote intimidation during local elections, and 10% during the campaign for legislative elections. The figures tell the story of a wide-spread practice, and are consistent with our previous reports about a Romanian society trapped between modernity and traditionalism.

The Newsletter is available in Romanian language. For further questions do not hesitate to contact the author.

După o vară lungă, Newsletter-ul revine cu un număr realizat în colaborare cu echipa proiectului Studii Electorale Româneşti. Mircea Comşaea Comşa, de la Universitatea Babeş-Bolyai, foloseşte o tehnică inovativă pentru a măsura incidenţa fenomenului de „cumpărare de voturi”. Estimarea rezultată indică un procent ridicat de electori expuşi la fenomen în timpul alegerilor din 2012.

În privinţa „cumpărărării bunăvoinţei” alegătorilor, lucrurile nu diferă mult între locale şi parlamentare. Alegerile locale sunt însă cele care atrag expunerea maximă la intimidarea electorilor, aproape o treime din cei care votează fiind probabil în contact cu cel puţin un tip de presiune pentru a li se influenţa votul.

Rezultatele complete, pe care vă invităm să le descoperiţi în cele patru pagini ale materialului, sunt consistente cu cea ce ştiam din sondajele valorilor: România este (cel puţin parţial, în anumite segmente sociale) mai degrabă tradiţionalistă decât modernă.

link către Newsletter